Svensk mat

Skulle kunna skriva en jätelång uppdatering om allt och ingenting men väntar nog med det ett tag.. alla som läser: Vad är en typisk svensk maträtt som man även kan laga själv? Och vad är den största skillnaden på svensk och amerikansk mat? Förutom det faktum att svensk mat är 100 ggr nyttigare??
ALL HJÄP UPPSKATTAS.

Btw, har jag min första skoldag på amerikanskt high school i morgon. Och jag är FÖRKYLD. Låter som en åsna när jag pratar och vet inte heller om mina kläder funkar till dresscoden. Great. But then again, I'm so excited!


Kommentarer
Postat av: gurra+m och p

Hej,åå det låter fantastiskt! blev dom glada över presenterna? synd att du blev förkyld. Ha det så bra! puss från tråkiga sigtuna. fast mamma och pappa tycker det är kul.

2010-08-05 @ 09:56:56
Postat av: Tove

Köttbullar med mos eller potatis, brunsås och lingonsylt är ju ganska svenskt!



http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_k%C3%B6ket

Där stod det ganska bra och även massa olika svenska maträtter!

2010-08-05 @ 10:34:06
Postat av: Hanna

KÖTTBULLAR!! 100% svenskt :)

typ sveriges nationalrätt också (Y)

2010-08-05 @ 10:56:09
Postat av: Felicia

Lycka Till!

2010-08-05 @ 11:13:21
URL: http://FeliciaSkriiiver.bloggspace.se
Postat av: Erika

det kommer säkert gå bra imorgon för dig, var inte orolig :) hmm svensk mat blodpuddig? haha skoja! men typ köttbullar med stuvade makaroner( vet ej om det är svenskt men iaf) eller typ köttbullar med potatis och brunsås/ gräddsås och lingonsylt! eller kanske svenska pannkakor är in dom lite annurolunda om man jämför med amerikanska. Svenska pannkakor är väl lite tunnare, hoppas det duger:) kram

2010-08-05 @ 11:36:09
Postat av: .....

Ja, jag kommenterar för du hotade i förra inlägget att du inte skulle uppdatera annars :P! Jag har varit en tyst läsare, men du är en av mina favoriter och jag tittar in här nästan varje dag för att höra vad du har att säga om USA-fronten. OCH NU ÄR DU DÄR. Hur sjukt är inte det? Haha, kan du inte ladda upp fler bilder så att vi kan se underbart Amerikanskt allt ser ut och ditt rum och liknande? Kanske lite för privat, men till och med hur the neighbourhood looks would please me.



Och ja, maträtter - jag lagade Krabbelurer igår! Fy vad onyttigt och gott det var! Det är som en blandning av amerikanska pancakes och munkar. Jag kom ihåg det från dagis och hela familjen fick en nostalgisk känsla. Det var så underbart svenskt (är inte positiv på det här, men min vän som går på Jon Bauer sa att det faktiskt inte finns någon svensk maträtt. Köttbullar är turkiskt . . .) och gott. Här är receptet;



Ingredienser:

2 ägg

1½ dl socker

4½ dl vetemjöl

1½ dl mjölk

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljpulver (eller 1 vaniljstång)

Smör att steka i

Socker till garnering



Så här gör du:

Vispa ägg och socker luftigt. Blanda de övriga torra ingredienserna och vänd ner i smeten tillsammans med mjölken. Klicka ut i smord stekpanna på medelhög värme tills bubblor bildas på ovansidan och undersidan är gyllengul. Vänd och stek andra sidan tills den är lika fin. Vänd de nystekta krabbelurerna i socker (kanel är också gott att blanda ner i sockret) genast. Smakar bäst nystekta!



Har snott det från någon annan, men ta du gärna det! Är lätt att laga och tog mig max 30 minuter igår. Alla älskade det! Och snälla fortsätt uppdatera - gärna med bilder om det är möjligt - för jag vill verkligen höra hur det är. Vet att du nog är väldigt upptagen där med skolan och settling in and all that, men när du har tid kan du väl göra det :). Ha det bra!

2010-08-05 @ 14:15:33
Postat av: My

pannkakor!! makaroner och köttbullar och ehh... Tja, jag vet faktiskt inte... Du kommer säkert på nåt :)

2010-08-05 @ 18:52:05
URL: http://myknut.blogg.se/usa
Postat av: magda

köttbullar+potatismos+lingonsylt fungerar alltid :)

2010-08-05 @ 21:09:00
Postat av: emilia

Som de andra har sagt - köttbullar! Min värdmamma har bett mig laga svenska köttbullar åt dem, haha.



Och som du sa, största skillnaden mellan svensk och amerikansk mat är att amerikansk mat är mycket onyttigare, även om det är samma sak som i sverige. Ex. flingorna Special K har mycket mer socker här och smakar nästan som vanliga cornflakes!

2010-08-05 @ 21:23:50
URL: http://blogg.veckorevyn.com/emilla
Postat av: faster ( then lightning)

Janssons frestelse (temptation)



2010-08-05 @ 22:04:52
Postat av: Erika

Jag håller med ....., jag är också en tyst läsare - men nu kommenterar jag (som att du inte ser det liksom, duh) vill bara påminna dig (ifall någon någonsin talat om för dig att du har en grymt bra bogg) om att du har en grymt bra blogg :D :D

2010-08-05 @ 22:38:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0