Do you like it here?

En av de frågorna jag får nästan varje gång folk får reda på att jag är från sverige är frågan "So do you like it here??". VARJE GÅNG jag säger att jag gillar eller älskar Arizona får jag svaret WHAAAATTT??, följt av en beskrivning av hur fult och tråkigt Arizona är.
Det är väldigt roligt med tanke på att det, enligt min åsikt är mycket finare här än i Sverige och att det i Phoenix finns mycket mer att göra än i Umeå. Ändå så tycker dem att det är fult här och att Phoenix är den tråkigaste staden ever.

Någonting jag inte gillar här är skolsystemet. Efter mitt år här kan jag lova att jag kommer uppskatta varje dag på UIG mer än vad jag gjorde förra året. Jag hatar att exakt allting man gör (oavsett om det är på lektionerna eller efter skolan) betygsätts. Allting blir poäng som sedan omvandlas till procent som blir ett betyg. Om du till exempel har missat någonting på din läxa så får du mindre poäng och sämre betyg. Allting är bara väldigt irriterande.

I går stannade jag kvar efter skolan för att göra test corrections eftersom att jag fick F på mitt economics test som jag tog första veckan jag började skolan. Om man får IG på ett prov i Sverige så får man göra om provet and thats it. Får man IG på ett prov här så får man tillbaka provet, tillbaka pappret med ens svar (multiple choice) och ett nytt papper där man ska fylla i det nya svaret, varför det är rätt, varför det gamla är fel och varför man tog det samt vilken sida i boken det rätta svaret står. Har man rätt får man hälften så mycket poäng som man i vanliga fall skulle fått. I går var inte min bästa dag. DESSUTOM så blir jag galen på säkerhetsvakterna på skolan. i går skulle jag gå in i matsalen och hämta en gaffel. Jag gick in från fel dörr och då ropar en säkerhetsvakt och säger att jag måste stå i kö för att få gå in där. Jag fick hämta min gaffel till slut men själva grejen är bara irriterande. En annan dag när jag skulle till rektorn på lunch med alla andra utbytesstudenter på skolan ropar en annan vakt och frågar vart jag är på väg mitt under lektion.

Ville bara få ur min irritation på skolsystemet, men bortsett från det så trivs jag bra och gillar det mesta här. :)

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag saknar UIG massa, men det är väl bra med förändring antar jag :)

2010-09-04 @ 14:34:36
URL: http://elinoz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0