Svar från frågestuden, del 3

Hur funkar skolsystemet egentligen? Har läst lite men förstår inte helt. Man väljer kurser induviduellet och har kurskamrater men inte som klasskamrater och så här i sverige? Finns det vissa kurser man måste läsa för att t.ex börja på college och är highscool som vårt gymnasium?
Som elev på high school måste du läsa vissa speciella kurser, så som matte, engelska och något social studies- ämne (typ government, us history mm). Sen har du även electives som kan vara språk, dans, mat eller andra ämnen som du inte måste läsa. Som utbytesstudent tror jag dock inte att du alltid måste ta alla dessa tråkiga ämnen. Tror det beror lite på skola men jag måste iaf läsa Engelska och Economics/Government. De andra klasserna jag har (Marketing, Spanish, French och Photography) har jag valt själv.


vilket år ansökte du delstatsval och vilket år åkte du?
liksom hur stor chans är det att man får åka till de tre önskeställen man skriver att man vill till om man far med explorious? kan man välja typ 1.arizona 2.texas 3. north carolina och sen helt plötsligt skickar dom en till typ kentucky? då vill man ju inte fara, iaf inte jag hihi:) lycka till på ditt år btw:D
Jag har inte gjort delstatsval men jag ansökte förra året och åkte i år. Kan inte prata för Explorius eftersom jag inte åker med dem, men vad jag har hört ska man inte ställa in sig på att få någon av de staterna man vill. En del har tur och får det, men långt ifrån alla. Jag vet en som hade valt Arizona men hamnade i Wisconsin så..  
Jag vet inte om jag skulle rekomendera delstatsval heller. Om man verkligen vill till ett ställe, visst. Men jag tror att det är roligare att få en överraskning, plus att man väljer bort så himla många ställen som kanske hade kunnat vara en superbra placering. Om det är så att man VERKLIGEN BARA vill till ett visst ställe, så vet jag inte om ett utbytesår är det bästa sättet att ta sig dit. Då är det bättre att åka på semester för det handlar egentligen inte om vart du hamnar utan om upplevelsen.


1. har amerikanska killar fördomar mot svenska tjejer?:)
Haha, det enda jag har hört är att de tror att alla är blonda. Men annat än det.. inte vet jag vet. De flesta vet inte ens var Sverige ligger och blandar ihop det med Schweiz och Norge.

2.kan man vara med i dans-gruppen även om man inte kan dansa eller inte har någon dans-bakgrund?
Man kan dansa även om man inte har gjort det förut. På min skola finns det både beginners dance och advanced dance.  Men igen så tror jag att det beror på skolan. En del skolor erbjuder massvis med kurser medans en del mindre skolor inte alls har så många.

3.när man ska fara och käka lunch på rasten och man far till macdonalds, finns det nån nyttig sallad där??
På vissa skolor får man åka och köpa mat på rasten men min skola har closed campus så du får inte lämna skolområdet. Eftersom att min skola är stor har de dock flera olika ”kiosker” med allt från sallad, mackor, pizza, kakor, mexicanskt mm. Det mesta är dock onyttigt...


Hur klär sig folk i USA?
Nästintill ALLA har ryggsäck i skolan. Vet inte om det beror på att vi inte har skåp (säkerhetsskäl) och att man nästan måste ha en bra väska för att det är så mycket böcker att bära runt på. Fult är det i alla fall med tanke på att de inte ens är snygga ryggsäckar. De kan vara rosa med lila prickar eller blommor.. jag använder det INTE och tänker inte börja heller.
En annan sak nästan alla har (iaf tjejerna) är flipflop. Detta är ännu vanligare än ryggsäckarna. ALLA har flipflop. Till och med jag har börjat ha det i skolan ibland...
Tjejerna har också utsvängda jeans. Har bara sett ett fåtal med stuprör. Flera stycken har även tunna "tygvästar" över sina linnen. Och flera har även tjocka vanliga linnen under tunna linnen med smala axelband.. Tror dock det beror på dresscoden men det är ändå inte speciellt snyggt.. Det var tjejerna!
Killarna har sina strumpor uppdragna till max (inte alla men många) och så har de solglasögorna upp och ner bak och fram. Dvs själva glasen är upp och ner bak i nacken...


Kommentarer
Postat av: natalie

haha killmodet, med glasögonen! du får ta och smygfota det och slänga ut det här! :D

2010-09-01 @ 15:45:58
URL: http://nataliegoesamerican.blogg.se/
Postat av: Elin

HAHA! jag visste att det var illa, men SÅ dålig stil visste jag inte att amerikanarna hade :p

2010-09-01 @ 17:16:08
URL: http://elinoz.blogg.se/
Postat av: Jossan

Helt sant med modet, på pricken samma som min skolan! herregud.

2010-09-05 @ 20:37:13
URL: http://yooess.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0