High School

Har inte uppdaterat på ett tag. Känns lite som att antingen händer det saker hela tiden och då har jag inte tid att skriva, eller så händer inget och då har jag inget att skriva om. Veckan har varit som vanligt. Skolan börjar bli tråkig. Eller är rätt tråkig ärligt talat. På många sätt är high school precis som i film. Det finns gula skolbussar, en klocka meddelar när lektionen börjar och slutar, amerikanska flaggor finns i varje klassrum och det finns skoldanser och temaveckor. Häromdagen satt jag inne i matsalen och åt lunch. Jag och mina kompisar sitter alltid utomhus eftersom att det alltid är soligt och varrmt, och att man till skillnad från i den överfulla och överluftkonditonerade skolcafeterian faktiskt kan höra vad den bredvid en säger. Häromdagen när vi satt inne så lade jag faktiskt märke till att det är som i film; vid ett bord sitter basketspelarna, vid ett annat baseball och softball spelarna, vid ett annat de äckliga sunkiga killarna som slafsar när de äter och spotar i papperskorgen och vid ett annat football-spelarna och sina flickvänner. Dock är det inte alls lika tydligt som i mean girls, men på många sätt är high school som i film.

Det som jag tror gjorde mig lite besviken är att i stället för som i the OC och One Tree Hill där det känns som om alla är mogna, och gör allt som gör high school så coolt - går på skoldanser, basketmatcher, är med i klubbar mm - känns det lite som att vara tillbaka på mellanstadiet.

Överallt springer det runt skrikande freshen och sophomores (omogna 13-15-åringar). Alla har ryggsäckar inågon knallig färg (inget fel med det - just sayin). Du kan knappt lämna lektionen för att gå på toa utan att ha någon träbit, linjal, papperslapp eller liknande eftersom att det är enda beviset på att du inte skolkar och faktiskt är på lektion. Skulle du dock missa en lektion eller vara väldigt sen får dina föräldrar ett automatiskt telefonsamtal som talar om att du inte dykt upp idag. Har du dessutom en väldigt sträng lärare (allt beror på läraren) och smsar under lektion kan du ha otur och din mobil kan sändas till the office.

Jag är jätteglad att jag valt att gå på high school ett år. Många personer här tappar hakan och fattar inte alls varför jag vill gå ett år i USA när det inte ens räknas. Om jag hade behövt gå 4 år på BHS skulle jag nog också undrat det. Men jag antar också att skola är skola, oavsett var i världen man befinner sig.
Det jag vill säga är bara att high school i många fall är väldigt annorlunda från det man kanske hoppas och önskar. Jag tycker att det är jättecoolt och roligt att vara här, och att varje person som har möjlighet ska ta chansen att åka - men var också beredd på att allt kanske inte kommer vara lika underbart och perfekt som man tror. I början kommer det vara svårt att få vänner, och det tar ett tag att komma in i engelskan. Mitt år har hittilsl varit så mycket bättre än jag någonsin kunnat hoppas - men jag hade nog önskat att skolan skulle vara roligare och annorlunda haha... Kanske lite mer som på film.



My best friend My and I i slutet av november!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej gumman. Kul att läsa! Men filmen hade du redan lagt ut på bloggen. Puss puss

2011-01-28 @ 08:13:26
Postat av: My

don't worry hon, i think your school is awesome! <3

2011-01-30 @ 19:56:52
URL: http://myknut.blogg.se/usa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0