Sverige <3

Jag börjar bli amerikansk. Och jag tvivlar på att det är positivt.
För ett tag sedan funderade jag seriöst på att köpa utsvängda jeans med nitar och glitter på byxorna, i nån månad sådär tyckte jag att det var riktigt snyggt och gick runt i varenda affär och letade efter någonting i den stilen som jag skulle tycka om. Samma period letade jag dessutom febrilt efter någon snygg hoodtröja i någon glad färg. Det, tillsammans med ett par glittriga flipflop och handväska med nitar är ett superbra exempel på vad som anses vara snygga kläder för en tonåring här. Rätt illa va? Tyvärr tycker jag fortfarande att det är helt okej, men inte tillräckligt för att jag själv skulle kunna använda det. Det är bara irriterande eftersom att jag då med typiska svennestilen med vita converse, skinnjacka och axelväska känner att JAG har fula kläder eftersom att alla runt omkring mig går runt i kläder som de man hade i femman och som de i Sverige skulle ha sett ut som värsta mobbningsoffren om de hade på sig.
ÅH EN ANNAN SAK. Det här måste jag skriva om. Tjejerna i min skola har på sig innomhustofflor. Ja, alltså såna här fluffiga mjuka tygtofflor man typ sover med. I skolan. Innan trodde jag att USA var ganska före Sverige med modet, men NEJ inte alls. Gud vad jag uppskattar den svenska stilen.
Skulle kunna skriva så mkt om skillnaderna mellan Sverige och USA men det skulle ta mig flera timmar. Känns som att varenda liten sak är annorlunda, och nu när jag varit här i 6 månader kan jag inte låta bli att insé hur bra Sverige verkligen är... Dessutom har jag blivit lat. Jag kan komma på mig själv med att bli fett irriterad om de närmsta parkeringsplatserna är upptagna och vi måste GÅ 50 meter till ingången i stället för 20. Guess this is America. Gillar en del saker dock men tro mig vad jag kommer uppskatta en hel del grejer så mycket mer när jag kommer hem!


Sedona (som för övrigt är ett av de finaste ställerna jag varit på)

Måste berätta om en rolig sak som hände idag nu när jag ändå skriver. Jag gick och pratade med Marte när vi gick in på tjejtoaletten. Vi pratar alltid norska och svenska med varandra i skolan eftersom ingen kan förstå vad vi säger (det är en sak jag kommer sakna sen hehe) och jag håller på att förklara någonting för henne. När vi går in till toaletterna blir det helt plötsligt knäpptyst och alla stirrar på oss. Våran kompis Stephanie spärrar upp ögonen och utbrister: "Did you just say fuck this?!". Jag måste tänka efter ett tag och sen går det upp för mig att jag sa faktiskt. "Oooh.. no i said faktiskt. Which means actually in Swedish" förklarade jag och alla började skratta. Hade aldrig ens tänkt på hur likt faktiskt och fuck this är innan.
Något jag lärt mig här är att det är ett väldigt No no att svära och säga fula ord. Hade en konversation med min värdsyster häromdagen. "So you seriously mean nothing happens if you cuss at school and your teacher can hear you?" "yeah.. they don't care haha".....

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ha Ha...kul...Puss Puss

2011-02-09 @ 09:50:49
Postat av: Eira

Hur tycker du det är att bo på ett ställe som är så varmt året om? :)

2011-02-09 @ 21:11:38
URL: http://honeyandmoon.blogg.se/
Postat av: Elin

Trodde att jag kommenterade det här inlägget, men kanske inte gjorde det? I alla fall så skulle jag säga att jag inte kommenterar för att jag insåg att det skulle bli jobbigt i längden haha :)



Men! Alltså, minns inte du hur vi pratade om att du inte skulle byta stil? Illa, haha! :D

2011-02-10 @ 06:56:23
URL: http://elinoz.blogg.se/
Postat av: Pappa

Rolig episod på toaletten. LOL!

2011-02-10 @ 08:03:26
Postat av: Anna

Haha, men du kanske kan blanda amerikansk stil med svensk? ;)

2011-02-10 @ 12:03:09
URL: http://annahelgesson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Haha, du som lovade att du aldrig skulle tycka att det var snyggt eller att du skulle köpa det ;)

2011-02-10 @ 16:07:21
Postat av: Blivande utbytesstudent

Haha oj! Jag får se upp när jag själv åker! ;)

2011-02-10 @ 16:55:19
Postat av: NATALIEGOESAMERICAN

haha snyggaste klädstilen, ooja!

faktiskt har jag också blivit tillfrågad om, fast från en tysk ;)

2011-02-10 @ 17:24:38
URL: http://nataliegoesamerican.blogg.se/
Postat av: Michelle

haha, det verkar verkligen som att de har en heeelt annan stil där borta i USA, när man läser utbytesbloggar

2011-02-12 @ 22:07:45
URL: http://killthepinkyswear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0