~2011~

En sak som är väldigt annorlunda här i USA jämfört med Sverige är hur kristet det är. Jag vet att jag skrivit om det förut men det är någonting som faktiskt är en stor del av den amerikanska kulturen. Innan jag kom hit trodde jag att det inte alls skulle vara så mycket religion i Arizona, utan att det mer skulle vara i "bibelbältet" i sydöstra/mellersta USA. Visst, jag har massor av vänner som inte går i kyrkan eller tror på gud, men majoriteten av alla som bor här går faktiskt till kyrkan. Dock så är alla som går till kyrkan här- till skillnad från i Sverige - inte alls speciellt konservativa. De flesta troende är folk jag aldrig någongsin skulle kunnat gissa är såna som går till kyrkan.

Min nyår var lite speciell. Jag åkte till Tiffany som hade ett new years party. Det var massa folk där och vi hade roligt tillsammans och spelade lite spel mm. Vi lekte bla en lek som faktiskt var jätterolig.
Vi var två lag (tjejerna på ett och killarna på ett) som båda skulle gå runt i området och knacka dörr. Båda lagen skulle börja med en penny (10 cent) och hos första huset fråga om de hade någonting större eller av mer värde en pennyn. Vid första huset fick vi en marshmallow. Sen vid nästa hus skulle vi fråga samma sak och fick då en tennisboll. Så skulle vi fortsätta tills tiden var ute och det lag som hade fått störst eller värdefullast grej vann. Vi tjejer vann såklart eftersom vi fick hem en julgran. Och vi fuskade inte heller.. haha. Sen innan tolvslaget satt vi alla i vardagsrummet och såg nedräkningen från New York.
Några av de som var på festen var väldigt kristna så tyvärr blev det lite så att nyår som ju i Sverige är rätt stort och party utvecklades till att i stället handla om gud. Jag har ingenting emot att gå till kyrkan då och då här, och jag respekterar deras tro men nyår är inte direkt en sån högtid. Den delen var inte riktigt som jag hade hoppats på, men förutom det hade vi iaf väldigt roligt och det var ett bra sätt att fira in det nya året på.


Watching the ball drop (countdown) at Times Square, seconds before midnight

Kommentarer
Postat av: NATALIEGOESAMERICAN

haha de klassiska röda plastmuggarna som alltid syns i alla high school filmer ;) fast jag antar att det var utan alkohol, med tanke på religiösa grunder.. hehe :)

2011-01-12 @ 20:24:37
URL: http://nataliegoesamerican.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0