Fråga :)

Oj... har inte varit inne här på hur länge som helst. Såg nu att jag fått en fråga jag tänkte jag skulle svara på, och om det är någon som har fler frågor, fråga på och så svarar jag!

jag funderar på att bli utbytesstudent. kanske inte i år, eller nästa år. men samtidigt tänker jag, tänk så blir det aldrig av? (jag är 15 år nu, ska börja 9an)
mitt intresse för USA har alltid varit stort och om det är någonstans jag vill åka och bo som utbytesstudent är det där!
jag undrar hur det är med engelskan?
jag har VG i engelska, men att prata med en engelsk person som kan språket flytande kan vara väldigt svårt. jag vet inte ord och sånt ibland. hur var det för dig? hur utvecklades din engelska? hur lång tid tog det osv.
och en sista fråga. min familj (här i Sverige) är så underbar. vet inte hur jag skulle kunna vara borta ett helt år från dom. vi är så tajta. men samtidigt vill jag uppnå min dröm.. hur lyckades du?

Engelskan är ingenting att oroa sig över. Även om du känner att engelskan inte är på topp, du åker ju dit för att lära dig! I mitt distrikt hade vi en kille från brasilien. När han kom kunde han ingen engelska alls. Det var liksom hopplöst att prata med honom. Han kunde inte ens färgerna. Jag vet att skolan hade jätteproblem eftersom han inte förstod nått alls, men han utvecklades och i slutet kunde man faktiskt ha konversationer med honom. Han klarade sig! Engelskan är det minsta problemet du kommer ha. Ingen kommer förvänta sig att du ska vara proffs!
Min engelska är nu flytande skulle jag vilja säga. Jag har aldrig haft några problem med engelskan, men jämför jag med hur den var i början ser jag stor skillnad.
Det kommer vara jobbigt att lämna din familj. Gud, jag kommer ihåg vissa dagar då jag hade sån fruktansvärd hemlängtan att jag bara kände för att gråta hela tiden typ. Men ett år går så sjuuuuuuukt fort. Tro mig. Rätt vad det är kommer du inse att du redan varit borta en vecka, en månad, ett halvår, och sen är det dags att åka hem. Din familj kommer alltid att finnas kvar, och du kommer ju kunna skypa, maila, prata med dom hela året ändå om du vill! Det kommer gå superbra, tro mig. Och sen när du kommer hem efter ditt år, kommer du kanske inte bara ha kvar din underbara svenska familj, utan även förhoppningsvis ha en i USA också :)
                        

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack så mycket att du svarade! uppskattar det väldigt mycket. detta hjälpte mig mycket :)

ha de bäst!

ciao

2011-07-04 @ 23:15:47
Postat av: Anonym

På tal om frågor.. Jag funderar på att åka som utbytesstudent till USA och välja arizona som delstatsval. Hur som haver, det jag undrar är om det är mycket redovisningar och är det mest enskilt eller i grupp? jag tänkte eftersom du var där och det är så olika från delstat till delstat! :)

2011-07-05 @ 12:50:49
Postat av: amanda

Hejsan! jag är en tjej på snart 15 år som redan har anmält mitt intresse till EF highschool year, år 2013 och jag är jättenervös för att inte komma in och dessutom så vill jag veta lite grejer. Hur är den skolan du gick på? Är det samma ämnen som här i sverige? Kan ens riktiga familj här i sverige komma och hälsa på när dem vill? Vad gjorde du på fritiden? jag vill uppleva detta, det skulle vart väldigt stort för mig, men det är bara det att, jag vill inte lämna alla kompisar här, och dessutom min nuvarande pojkvän, för jag kommer sakna min familj och vänner och alla andra här sjukt mycket, det gör jag redan och det är inte ens säkert att jag kommer in!? hur klarade du det? var du också så här nervös? hade du också tankar om att du inte ville när du väl hade anmält det och vissa stunder att du ville dit på direkten och sen inte? Tacksam för svar! :)

2011-07-06 @ 03:25:14
URL: http://smur.myshowroom.se
Postat av: Anonym

ååhh, tack så mycket för svaret! hjälpte mig faktiskt :)

2011-07-06 @ 15:21:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0