Arizona

Okej, fick en fråga om jag kunde skriva mer om Arizona. Har fått mkt frågor om det så here we go.
Jag gillar Arizona jättemycket. Speciellt klimatet som det är just nu, då det är runt 20+ varje dag. I augusti när jag kom var vädret inte lika roligt då det var 40+ varje dag men man är inte ute så mkt och vart man än finns det AC så det var inte lika farligt som det låter, även om det var VARMT. Det här är dock i Phoenixområdet och ännu mer söder i AZ. I norra Arizona finns det snö och är inte alls lika varmt. Så klimatet och landskapet är väldigt annorlunda beroende på vart man åker.

Det jag inte tycker om, och som jag verkligen lärt mig uppskatta med Sverige, är bristen på lokaltrafik. Man kan tycka att Phoenix som är den femte största staden i USA borde ha lite bussar mm men nej. Jag hatar att jag är fast där jag är eftersom jag inte har körkort. Det finns bussar, men de får endast till vissa ställen och busshållplatserna finns inte överallt som i Sverige. Dessutom känner jag ingen som någonsin åkt buss och jag skulle aldrig i livet ha tillåtelse till det för alla säger att det är farligt. Dessutom är avstånden så stora så 10 minuter någonstans med bil anses som "nära" här. Sen kan jag inte annat att känna mig till besvär att hela tiden fråga om skjuts om jag vill göra nått, jag är liksom van att kunna göra vad jag vill när jag vill pga att man i Sverige alltid kan ta bussen eller cykla mm.

Har fått frågor om djuren med... Det är inte så mkt insekter, och det är inte så att det finns ormar, spindlar och skorpioner vart man än går. Jag har sett 2 skorpioner på nästan 8 månader, så visst, de finns men de är inte så vanliga. Antar att det finns mer kryp och ormar mm bland bergen och i öknen men inte direkt i villaområderna där jag bor.

Jag skulle definitvt rekomendera Arizona om man nu känner att man verkligen vill välja stat. Dock så är chansen säkert stor att man hamnar i Phoenix-området, vilket kan vara både positivt och negativt. Det jag skulle vilja säga är negativt är att alla skolor här är väldigt stora. Min skola har ca 2,500 elever och det är bara en medelstor skulle jag tro. Det negativa med att gå på en stor skola är att det är svårt att få vänner. Som utbytesstudent får man inte alls lika mycket uppmärksamhet och det börjar och slutar hela tiden elever på skolan så många är ytliga och har inte några nära vänner. Vilket också gör det svårt att lära känna folk bra och få ett gäng av vänner, i stället för några enstaka personer som man ser ibland.
Om ni har några fler frågor är det bara att fråga om. Men nu vet ni lite mer :)



Bild från i början av Oktober när vi var på en football match. Tyckte att det såg så roligt ut hur folk hade paraplyn för att skydda sig mot solen. Dock går det inte ens att förklara hur varmt det var. Var helt genomsvettig efter 2 timmar i gassande sol.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0