Svar från frågestuden, del 1

Hur långa skoldagar har du och är det mycket läxor?

Skoldagarna är från 7.20 - 2.14, så de är inte så långa. Det jobbiga är bara att skolan är såå stor och rasterna mellan varje lektion är bara 5 minuter. Det är väldigt mycket läxor. Tror att jag får läxor varje dag. Har inte riktigt koll.. skyller lite på att jag är utbytesstudent och inte kan engelska så bra så det kan hända att jag missat några läxor.. men de är inte så svåra läxor enligt min åsikt. Jag tycker att lärarna mer ger ut läxor för att de tycker att det är bra att man spenderar mycket tid åt att göra dem. De är mer tidskrävande än svåra och viktiga.


Vad tycker du om rotary?
Varför valde du just dom?
Vet du om dom har några brochyrer som man kan beställa?
Hur länge måste din familj hemma i sverige ta hand om en utbytesstudent?


Jag älskar Rotary och det faktum att det finns så mycket möjligheter inom Rotary. Om du vill får ut så mycket som möjligt av ditt år, lära känna folk från andra länder och också få se så mycket av landet och kulturen som möjligt så ska du definitivt välja dom. Jag valde dom för att jag tyckte att de verkade bäst, och jag är verkligen nöjd över mitt beslut. Tyvärr finns det dock inga broshyrer att beställa och om du väljer att åka måste din familj kunna ta emot i sammanlagt ett år. dock så blir det inte alltid ett år beroende på hur många utbytesstudenter som kommer, så det kan vara bara några månader.


Hur långa är era lekioner?

De är 56 minuter måndag- onsdag och 112 min torsdag till fredag.


 Har du tagit bilderna själv?

Hahah ja Elin, så länge jag inte skriver att dom är från internet har jag tagit dem själv :)


 åååh kan du inte skriva vad dem frågade dig under den där polislektionen?? :D hahaha skulle vara kul att veta :)

Haha, de frågade bla om åldern för att dricka. När jag svarade 18 sa alla OOOOHHH I WANNA MOVE TO SWEEDEEN. När jag sedan svarade på åldern om att få köra bil ville ingen flytta hit längre. Andra frågor jag har fått är om det finns McDonals, internet, mobiltelefoner och vilken bil som är coolast att ha här. När jag var på partyt i lördags fick jag även frågan om vi har alla veckodagar i sverige??  Han som undrade trodde att vi bara hade måndag till fredag.


1. Hur var känslan att komma in på ett High school för första gången?

2. får ni långa håltimmar eller raster?

3. får man gå fritt i korridorerna som i sverige?

1. Det var konstigt.. Allting kändes så overkligt när jag såg alla gula skolbussar och alla folk som gick runt överallt. Sen när jag hade mötet med studievägledaren kändes det bara coolt. Sen när han visade mig runt i byggnaden och jag fick kika in genom fönstrerna till de olika klassrummen och såg hur alla satt i sina bänkar blev jag riktigt nervös och kände att HUR ska jag klara av att gå in där?? Dock blev det så att han bara öppnade dörren utan minsta förvarning och vi gick in mitt under en redovisning så det var bara att le och försöka se glad ut.

2. Nope, alla raster är 5 minuter. Lunchen är 31 minuter vilket blir ca 20 om man köper lunch för då går det tid åt att köa.

3. Man får inte gå fritt i korridorerna eller gå ifrån en lektion för att gå på toa. Man måste ha ett hallpass, dvs ett kort där det står Hallpass, eller som i culinary klassen jag hade- en stekspade. Har hört att vissa lärare har andra konstiga och riktigt uppseendeväckande saker dock. Innan man går ut får man på vissa lektioner skriva upp sig på ett papper samt tid man gick och när man kom tillbaka.


Hur många grader är det ute? Har ni pool?

De senaste dagarna har det varit runt 38 tror jag. Altså, det låter vääääldigt varmt, och det är det men man är inte ute så mycket och inomhus och vart du än går i princip finns det ac och du behöver en kofta för att inte frysa, så det funkar ganska bra. Och jag gillar värmen så länge det inte är varmare. Härom dagen var det 41 och jag höll på att dö. Jag skulle kolla swim tryouts efter skolan och fast jag satt i skuggan så orkade jag inte mer än en kvart. Sen skulle jag på köpet gå hem i 10 minuter. DÅ var värmen inte kul alls. Så så länge det är under 38 och du inte är ute så mycket är det lugnt. Och nej vi har ingen pool, men det finns ett stort utomhus äventyrsbad vid skolan.


hur är tjejerna/killarna/ungdomarna i usa?
har du sett någon snygging än? ;)

Hur dom är.. hm.. svårt att säga för alla är ju olika men dem är väl ganska lika dom i sverige. Vissa tycker det är ascoolt att man är utbytesstudent medans vissa inte bryr sig ett dugg. Vissa säger ingenting medans vissa pratar hela tiden.

Haha, jag har sett några snyggingar under rasten (dvs tiden när man skyndar sig från ett klassrum till ett annat) ja. Men jag har inga lektioner med dem och de jag har sett är inte många tyvärr. Det finns några som ser ganska bra ut i några av mina klasser men nja, that's pretty much it.


 Vet inte om du fått frågan innan men:
Hur fick du ihop pengar till att åka iväg? Och om det inte var dina föräldrar som betalade, hur länge sparade du?

Mina föräldrar betalade för programavgiften men jag betalar för alla mina fickpengar själv. Har sparat väldigt länge och jobbat mig till dem :)


Är skolan lätt därborta?

Jag skulle inte vilja säga att den är lätt, men vad jag har förstått hittills, så borde det vara ganska lätt att ha höga betyg så länge du gör dina läxor. Och läxorna får vi varje dag och ska ofta vara inne nästa dag. Dock tycker jag att vissa ämnen, som economics och matte är svårt. Dels för att det är ämnen jag aldrig haft innan och för att det är svår engelska.


Har du mycket hemlängtan?

Hittills har jag inte haft någon hemlängtan. Men då har jag också bara varit här i två veckor. På senaste tiden har jag börjat sakna min familj och mina vänner, men annars funkar det bra. Tror dock att det kommer bli värre sen när jag varit här ett tag och allting inte är nytt och spännande längre.


Hej!
Hur är maten där borta hos din värdfamilj? Annorlunda?
Vad fick dig att ta chansen att åka, och inte fegade ur?

Jätte bra blogg, kram!

Åh, tack så mycket! Blir så glad varje gång någon säger det :)
Maten hos min värdfamilj är faktiskt inte så annorlunda som man kan tro. De äter fisk och potatis och sallad och sånt som vi. Dock lagar de inte så mycket egen mat utan vi äter ofta ute. Frukostarna på helgerna är typiska amerikanska, dvs pannkakor med sirap och egg och bacon mm. Största skillnaden är kanske att de bara äter med gaffel, och jag har fortfarande inte riktigt förstått hur man ska kunna skära all mat med bara gaffeln men jag blir bättre!

Det fanns stunder då jag kände att hur ska jag klara mig och vad är det för poäng med att åka. Men samtidigt så var de gångerna så himla få jämfört med de jag verkligen längtade iväg. Och det är verkligen värt att åka. Jag har bara varit här en vecka men jag har redan fått uppleva sååå mycket. Så jag är verkligen glad över att jag inte fegade ur. Det är värt det.


Vad behöver du hjälpa till med i huset?
Tvättar din familj din tvätt ?
Gjorde du delstatsval?
Vad borde man få med i brevet som ska till värdfamiljen ? ( Ska åka nästa år och jag har fastnat i brevet :( )
Har du fått några vänner i skolan?
Ha det bra! :D

Ärligt talat är jag ganska bortskämd här. Min värdfamilj har städerska som kommer varje eller varannan vecka så det enda jag behöver göra är att bädda min säng. Jag gör min egen tvätt, men om jag verkligen inte skulle vilja så gör Shelley's mamma tvätten.
Jag gjorde inget delstatsval.
Vet inte riktigt vad man ska få med.. Försök låta positiv! Det gjorde jag och jag tror att det kan hjälpa ganska mycket.
Vet inte om jag kan kalla dem "vänner" men jag har lärt känna folk som jag kan umgås och prata med. Hoppas att det kommer bli lättare efter ett tag! Har i alla fall  fått en bra vän, utbytesstudenten från Norge, så det känns skönt. Det är på nått sätt lättare att vara vän med utbytesstudenter eftersom alla går i genom samma sak.


Är du senior eller junior? :)

Senioooooooor. Det är lite konstigt dock för killen som också är från Sverige, är lika gammal som jag (några månader äldre) och han är junior. Vet inte riktigt vad jag skulle blivit egentligen, men min kontaktperson som också skrev in mig i skolan hade som önskemål att jag skulle bli senior så det är förmodligen därför jag blev det.


Vad tycker du om Arizona so far? Jag funderar på att välja den i mitt delstatsval nämligen :)
Hittills älskar jag Arizona! :)


är du inte rädd för att gå ute ensam? finns det inte massa mördare i phoenix typ? har dina värdföräldrar sagt

"VIKTIGT, du får inte gå ut utan att säga vars det är livsfarligt!!!" eller nått? hehe

Haha, faktiskt inte. Mina värdföräldrar är väldigt chilla och jag har inga speciella tider jag måste vara hemma eller så, så länge jag inte missbrukar deras förtroende och de måste sätta tider. Vet inte om det är speciellt brottsligt.. det kanske det är, men jag bor inte mitt i centrala Phoenix, utan utanför där det bor massor av barnfamiljer. Jag är inte rädd för att gå ute ensam, men jag har också hittills bara gjort det under dagtid. Vet inte om jag skulle bestämma mig för att gå ut på promenad ensam när det är mörkt ute direkt. Men äh, det är inget att oroa sig över :)


Går du i en stor skola eller i en liten??
Är du nöjd med värdfamiljen än så länge?
Gillar du området? nöjd med dem?
Vilken organisation åker du med och är du nöjd med dem?

Har många fler, men det räcker nu (A)

STOR. Det går ca 2500 elever.
Jag älskar min värdfamilj, verkligen. De är underbara :)
Och ja, jag älskar området också! Det enda negativa är att det inte riktigt finns någon affär eller så i närheten. Det finns massvis med affärer och malls, och det känns som om vi alltid är ute någonstans men det negativa är att man måste ha bil för att ta sig nånstans. Jag saknar lite friheten att bara kunna gå eller cykla om jag vill till någon affär.

Jag åker med Rotary, vilket står åt vänster, och jag är jättenöjd med dem! Kan verkligen rekomendera dem. 


Hej
jag undra bara hur det var dom första dagarna i skolan, var det många snälla och inteserade sig om dig eller blev du helt ignonerad? ;)
det var kanske en konstig fråga men jag vill mest veta om du tror du lätt kommer få många kompis där :)

Så gott som alla var intresserade. Dock höll det inte i sig så länge. Jag fick presentera mig inför alla på nästan varje lektion, och då var de flesta intresserade och ställde frågor. Dock var det inte så många som fortsatte med det när "frågestunden" var slut. I vissa klasser var folk mer intresserade än andra, men du behöver inte oroa dig över att bli ignorerad i alla fall. Folk kommer att vara intresserade! Min skola är så stor dock, så det är inga förutom de jag har lektioner med som vet vem jag är, vilket kan göra det svårt om man har lunch när ingen annan har. Jag vet inte om det är lätt att få kompisar.. jag har en som jag kan kalla kompis så länge, och hon är också utbytesstudent haha. Dock känner jag massa personer som jag pratar med och så, och i veckan eller nästa ska jag förhoppningsvis umgås med några anda tjejer så det blir kul. 


Vilken tycker du är den största skillnaden mellan USA och Sverige?

Gud jag vet inte.. Fick den frågan häromdagen också men jag ser hela tiden små skillnader. Allt ifrån hur folk klär sig, möblerar sina hus, äter mm. Tror den största skillnaden är skolan faktiskt. Bara för att verkligen ALLT är annorlunda. Kan skriva ett inlägg om det senare!


Kommer du bo hos olika familjer det här året?
Ja, det är det som är speciellt med Rotary :)


Kommentarer
Postat av: Elin

Haha! tyckte bara att det var misstänkt likt google maps ;)

2010-08-17 @ 18:34:07
URL: http://elinoz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0