Svar från frågestuden, del 2

Är det lite uppdelade gäng i high school som det är på amerikanska high school filmer?.
Bra blogg :).

Nej inte vad jag har sett. Visst folk umgås i gruper men det är inte alls så att alla emos, nördar, basketspelare mm sitter uppdelade och man precis kan se vem som tillhör vilken grupp. Det är inte alls som på film haha :)


Har du blivit brun? :D
Jag har inte blivit brun!! Vilket är lite irriterande.. Men grejen är att jag inte kan sitta ute och sola på samma sätt här som i sverige, pga att det är för varmt. Och enda gången jag egetnligen är ute i solen är när jag går hem från skolan och det tar ca 7 minuter eller nått.. Men jag har förmodligen blivit lite "mindre blek" än vad jag skulle varit i Sverige.

Fick din familj själva välja sin utbytesstudent?
Hur ofta är det rotary möte? :)

Nej vi fick inte välja, vi fick en tilldelad. Dock så stämde hennes intressen in ganska bra på våra.
Det är möte varje vecka men jag behöver bara gå ca en gång i månaden. :)


Är lektionerna lättare där borta än i sverige? om ja, vilka lektioner kan du jämnföra med i sverige`? tex om idrott eller något annat ämne.
Nej jag tycker inte att de är lättare. Det jag tycker är konstigt är att de har uppvärmning i varje ämne. Typ uppgifter man ska göra innan själva riktiga lektionen börjar...


Är du van vid tiden i USA?
Ja, jag vande mig på bara några dagar.


Har du fått några vänner än?
Vad tyckte amerikanerna på skolan att du var ny i skolan och kom ifrån ett annat land? Några rekationer?
Ja jag tycker att jag har fått vänner. Kanske inte nära vänner men jag känner folk som jag pratar och kan umgås med.

Som jag sa tidigare, en del tyckte att det var jättecoolt och var intresserade till en början, och en del brydde sig inte alls.


Finns det såna typer som sophores, nerds, etc..? Vad tycker du om det? Hoppas du förstod mina frågor. :D
Sophomores är andraårselever och dem finns det flera av.. ca 600 på våran skola ja. Det finns säkert nördar men det är inte alls lika grupperat som på filmer. Inte alls så att du går in i matsalen och du direkt ser vilka typer som sitter var. Det är precis som i sverige på det sättet. :p


Har du fått något smeknamn?
Nej, alla kallar mig Cecilia. På franskan var det en kille häromdagen som sa SWEDEN YOURE BAAAACk men nej, annars Cecilia. Däremot är det många (tanter och vuxna) som kallar mig för sweetie, honey, darling, dear mm.


Vad är det för sorts läxor och är de svåra?
Typ.. svara på frågor, göra korsord, gramatikövningar. Typiska läxor bara.


hur gjorde du när du skulle översätta dina skolbetyg från svenska till engelska?
Jag skrev passed på G, passed with distinction på VG och passed with very distinction på MVG om jag inte minns fel..


Vilken klass går du i?
Hur vet man om man är junior eller senior och vad får man göra för speciella saker som senior?
Kan man bli senior fast men egentligen är lika gammal som en junior när man åker?
Jag har gått ut ettan, så går i tvåan. Jag skulle egentligen varit junior men jag blev senior, så ja det kan man! Beror helt på skolan :)


Vad är det roligaste som hänt dig nu under din första tid? assåå om det är någon som typ sagt något som bara fått dig att le och det har gjort din dag?:) massa kramar!!!
Åh jag vet inte.. bra fråga!! Men jag har ingen aning.. jag ler hela tiden åt olika saker haha. Men det är ingenting speciellt som jag kan komma ihåg tyvärr.. förutom att jag blir väldigt glad när folk erbjuder sig att jag kan sitta med dem i skolan. :)


Hur är maten i USA? Är den så dålig som alla säger?
Det finns både bra och dålig mat.. Jag antar att vi räknar snabbmat som dålig mat, och det finns snabbmatställen överallt. Vi äter ute i bland, men inte så mycket snabbmat. Och på vardagarna äter vi hemlagat och jag tycker att den maten är bra. Skollunchen är dock inte den nyttigaste. Det är mycket friterat, pizza, kakor och chips. Även om man tar med sig mat så tar de flesta med sig mackor med peanut butter och jelly, plus en påse chips eller liknande. OCH EN DIET COKE, vilket vi inte får glömma. ALLA dricker diet coke här, och alla tror att det är lika nyttigt som att inte dricka läsk alls.


Hejhej:D Din blogg är riktigt bra och jag är säker på att jag kommer följa den under din resa! Jag har några frågor:
Är det svårt att hänga med i skolan?
Hur var den där intervjun som man går på innan man blir antagen? Ställer dom svåra frågor typ?
Vilken organisation åker du med och vad tycker du om den?
Är det lätt att skaffa kompisar? Eller är det svårt att börja prata med folk och sånt? :)
Kram, ha det bra!
Jag ska vara ärlig och säga att jag tycker att det är svårt att hänga med i skolan. Vi får hela tiden massor med läxor i vartenda ämne vilket gör det nästan omöjligt att hålla koll på allt. Dessutom tycker jag att vissa ämnen är riktigt svåra pga engelskan. Och då är jag ändå väldigt bra på engelska för att vara utbytesstudent. Dessutom får vi så lite tid att plugga till prov och quizzes.
Intervjun är inget att oroa sig över alls. Det är inte så att du måste svara på ett visst sätt på frågorna för att bli antagen, det nda det går ut på är att de villlära känna dig.
Det är inte lätt att skaffa kompisar, för du måste hela tiden vara väldigt framåt och översocial. Men jag tycker ändå att det har gått ganska bra för mig. Idag åkte tex jag Marte och en tjej som heter Stephanie till ett ställe och köpte frozen yogurt efter skolan. Det gäller bara att vara väldigt utåtriktad, positiv, och ta egna intiativ så kommer det gå bra! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0