Rotary

Jag vet att det var ett tag sen jag skrev. Men jag har egentligen inte så mycket att skriva om. Nu när jag fått min placering så kommer inte så mycket hända innan jag får den slutgiltiga placeringen i skola och stad.
Meen, tänkte att ni kanske kan vara intresserade att veta mer om Rotary som är organisationen jag åker med.
Det som är lite speciellt när man åker med Rotary är att man blir ivägskickad av en Rotaryklubb i ens stad. Så är det runt hela världen, så så länge en student blir ivägskickad av en klubb så har den klubben förbindit sig att ta emot en annan student från ett annat land. Detta betyder dock inte att man är två stycken som byter plats med varandra, bara att klubben som skickar iväg också tar emot.
När man åker med Rotary så tar man även på sig ett ansvar att vara värdfamilj under en period antingen när man är iväg eller när man kommit hem. Denna period ska egentligen gälla i 10 månader men jag vet inte riktgt hur strikt det är eftersom man som utbytesstudent med Rotary byter värdfamilj 3 gånger under året. Min familj ska alltså ta emot en utbytesstudent under en tid då jag är borta. Den här utbytesstudenten får vi reda på vem det är i April. Make any sense? Haha, det är inte så krångligt egentligen, bara lite annorlunda. Jag är i alla fall hittills väldigt glad över att jag valt att åka med Rotary. Innan jag bestämde mig för att ansöka med dom kollade jag upp alla organisationer och jag har inte hört någon som varit missnöjd med dem :)

om ni vill veta mer om rotarys ettårsutbyte: rotarystudent.se 

                                 

Kommentarer
Postat av: Elin

Supersnygg design!

2010-02-14 @ 18:10:55
URL: http://elinoz.blogg.se/
Postat av: cornelia

hur övertalade du dina föräldrar om att åka, behöver svar :)?

2010-02-15 @ 18:21:50
URL: http://palmen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0