Q&A

Hej, älskar din blogg!
Hur är det med dress code på din skola? D
Kram

Aaaww vad glad jag blir. Tack! Det är alltid så roligt att få såna kommentarer.
Dresscoden är.. jag som svensk skulle säga att den är ganska strikt. Varje gång jag säger det blir alla amerikanare så förvånade dock eftersom den jämfört med en del andra skolor inte alls är strikt.
Man får inte ha linnen med tunna axelband och man får inte heller ha tubtoppar i skolan. Jag tror egentligen att det är det enda regeln som följs. I skolkalendern som jag fått från skolan står alla regler och där står det att man inte får ha korta shorts, flipflops (vilket ALLA har så det stämmer definitivt inte) nyckelkjedjor och tröjor med starka motiv mm men det enda säkerhetsvakterna och skolpersonalen tittar efter är om man har tubtoppar eller för avslöjande linnen.

De flesta säkerhetsvakterna är snälla men det finns en säkerhetsvakt (som också är den enda kvinnan) som heter Marge. Hon är nog i 50-års åldern och riktigt bitchig. Hon har varit på mig förut för att jag inte varit på min lektion (jag hade tillstånd) och är bara allmänt sur och verkar älska att klaga på elever. Hon är överdrivet på och klagade på min kompis Stephanie för ett tag sedan för att hon hade för korta shorts och ett kort linne. Notera att det här var när skolan hade slutat och hon kom precis från sin danslektion.

Allmänt så tycker jag inte att dresscoden är svår att följa. I början när det var så varmt ute var det jobbigt att behöva ha kofta om jag hade ett tunt linne men nu går det bra. Det jobbigaste är att följa alla andra regler och vänja sig vid hur allting är annorlunda. Så som att inte bara få lämna klassrummet om jag vill, och behöva stämpla in och ut om man lämnar campus tidigare eller kommer försent. Det jag hatar här är att exakt allting du gör i ett ämne räknas som poäng. Hur strikt det är beror lite på lärare och ämne men om vi har en läxa i engelskan eller economics och jag råkar svara fel på en fråga eller så så sänks mitt betyg. Samma sak om jag får en fråga inför hela klassen och inte vet svaret. Jag tycker att man ska lära sig saker i skolan men pga det systemet så blir det som ett krav att du måste kunna allting redan innan för att få ett bra betyg. Det här varierar säkert från skola till skola men det är så jag upplever det. Okeeeeej långt svar men ja, dresscoden. Den är annorlunda från Sverige men inte för farlig :)

Kommentarer
Postat av: natalie

hehe, jag kom att tänka på en sak, den där dresscoden gällde ju egentligen bara tjejer.. iaf så som jag läste det x)

2010-11-08 @ 15:49:32
URL: http://nataliegoesamerican.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jätte bra blogg! :)

Jag bara undrar, får du ta körkort i usa? ;)

2010-11-09 @ 19:44:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0