Back from L.A.

Är hemma från en superbra helg med mina favorit utbytisar i L.A. Vi har bla. sett Hollywood och Beverly Hills där vi gjorde en startour och såg massa kändiishus och varit på nöjesparken Six Flags. Ska skriva mer om helgen i morgon, är helt slut, men en sak jag vill skriva lite om är hur det egentligen är att vara utbytesstudent.

När man läser min blogg är det lätt att tro att det är underbart att vara utbytesstudent, att man bara gör roliga grejer och att allt är underbart. "Jag var i LA den här helgen, ska till San Diego om några veckor och sen vidare till New Orleans..." (faktiskt sant.. men kan skriva om det nån annan gång). Visst låter det super?

Jag har haft otroligt tur med mitt utbytessår. Hade aldrig förväntat mig att det skulle bli så här bra, för jag vet att allting jag har fått uppleva under min tid här, är bra mkt mer än vad många andra får. Men det är inte lätt heller.
Jag skriver oftast inte om det jobbiga i den här bloggen. Om någon hade berättat för mig innan jag åkte hur svårt det verkligen är att åka till ett land på andra sidan atlanten för att starta upp ett helt nytt liv ensam som 16 år, vet jag ändå inte om jag ändå riktigt skulle förstått... Att gå in på en helt främmande skola i ett land med ett annat språk, utan att känna nån - och försöka få vänner och finna sin plats och sina klassrum, att ha någon att äta med, ha någon att sitta bredvid... Att bo i ett annat hus, men personer man inte alls känner. Att ständigt försöka prata och kommunicera på ett annat språk. Att förstå kulturella skillnader- hur man ska vara, vad man inte ska göra -Samtidigt som man ständigt känner att man måste vara perfekt.

Pratade med My idag i telefonen. Bara en sån sak som att vi efter 45 minuter kände att vi var tvugna att gå ut i vardagsrummet för att vara "sociala" med våra värdfamiljer, säger rätt mycket. Man måste hela tiden anstränga sig, för inget kommer gratis. Man får inte bara ett perfekt utbytesår genom att betala en stor summa pengar och åka i väg - allting är upp till dig. Det blir vad du gör det till, och det krävs så mycket mer än att bara vara hemma med din riktiga familj som du vet finns där för dig vad som än händer, med dina kompisar som du känner så bra och i en kultur du växt upp med och ett språk du kan flytande.

Såå,.. det jag vill säga är, att även om det ibland verkar som att jag lever ett perfekt liv och bara gör roliga saker, så är det inte heller lätt.
Dock har jag haft en superbra helg i Los Angeles som jag kan berätta mer om i morgon! I morgon efter skolan ska jag föressten till biblioteket med Jesper & Thiago och prata lite om hur det är att plugga utomlands för nåra som vill göra samma sak.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Jag vet att det är tufft för dig ibland men du klarar det jättebra! Är så stolt över dig!

2011-02-22 @ 08:07:24
Postat av: Mamma

Jag är sååå stolt över dig! Puss puss

2011-02-22 @ 08:58:14
Postat av: My

stolt över dig vännen. det är allt annat än lätt att vara här men det är ändå sååå värt det. saknar dig!

2011-02-23 @ 07:36:37
URL: http://myknut.blogg.se/usa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0