Svar från frågestunden

Skulle du kunna tänka dig att bo i usa när du blir äldre, eller tex plugga efter studenten?
Vilken delstat hade du hoppats att bli placerad i? :)
Ja jag skulle kunna tänka mig att bo i USA när jag är äldre. Det är så mycket jag gillar här, och jag känner att livet här är roligare för att det finns så mycket mer att göra, shoppingutbudet är större och mäniskorna mer öppna och sociala. Dock så inser jag av att vara här hur bra sverige är på så många andra sätt. Vi får barn/studie-bidrag, universitet och sjukvård är gratis, skolan är inte alls lika strikt och skolmat är gratis m.m. vilket jag tror gör livet lättare. Jag skulle gärna bo i USA (men kanske i CA eller NY) ett tag när jag gått ut gymnasiet, men när jag blir äldre och får familj så tror jag att jag hellre skulle bo i Sverige.
Innan jag fick min placering önskade jag verkligen (även om jag inte gjorde något regionsval) att jag skulle hamna i Arizona, California eller Florida, bara för att det skulle vara så annorlunda från Sverige. Därför kunde jag inte varit gladare när jag fick reda på att jag skulle till Arizona, och jag är så otroligt glad att jag kom hit!

1. Gjorde du delstatsval? :)
2. Är du nöjd med din värdfamilj? Varför/varför inte?
3. Är din organisation bra? Varför/varför inte?
4. Vilket datum åkte du iväg till USA?
5. När fick du din värdfamilj? :)
1. Nej jag gjorde inget delstatsval.
2. Jag hade inte kunnat vara nöjdare med båda mina värdfamiljer. De är båda superbra.
3. Rotary är den bästa organisatinen, can't lie. Jag har bara hört positiva saker om Rotary och jag kan inte säga någonting negativt alls.
4 & 5. jag åkte till USA den 3:e Augusti och fick min värdfamilj i mitten av juni.

Vad händer om ni dricker alkohol? har du gjort det?
är det många som dricker alkohol i usa? alltså av dom i din ålder.
Det är emot lag här att dricka alkohol om man är under 21, och det är också emot organisationernas regler. Det är en del ungdomar som dricker alkohol här, men det är inte lika vanligt som i Sverige. Det är också mer accepterat här än vad det är i Sverige att inte göra det. 

1: Hur är klimatet där borta? Har aldrig förstått, vissa går runt i shorts medans andra går runt i jeans ? :D
2: Hur är killarnas frisyrer? Såvitt jag har förstått det har alla typ sån där ''justin bieber'' frilla med keps? :D
1. Klimatet här i Phoenixområdet är ganska torrt. Nu under vintern är det inte alls så varmt man kan tro, men det går upp och ner. En dag kan det vara 20 grader och sol, medans nästa dag mulet och 13 grader. När jag kom hit i augusti var det dock runt 43 grader nästan varje dag. DET var varmt. Men under sommaren är man knappt ute någonting så det var inte så farligt. En del här går klädda i shorts och uggs, bara för att "det bara är i Arizona som man kan göra det", men nu under vintern har alla jeans och jacka. Det beror på hur varmt det är :)
2. Precis som i sverige är det olika beroende på person, men ja nu när du säger det så är det faktiskt ganska många som har justin bieber frisyr haha, ochen del har keps. Men det finns alla typer såklart haha. 

Har självmordbombningen i Stockholm uppmärksammats i USA ? :)
Inte vad jag vet.. Dock är jag ganska isolerad för jag läser aldrig tidningarna och kollar aldrig på nyheterna. Men av det jag vet, så är det mestadels amerikanska nyheter som tas upp i media. Jag fick reda på det eftersom min nya värdmamma är engelsk och läser de engelska nyheterna online. 

1. hur hade du råd att åka till usa?
Både jag och mina föräldrar sparade pengar under en lång tid.
2. vad är dom största skillnaderna mellan sverige och usa?
Får alltid den frågan här och vare gång måste jag svara SKOLAN. Den är så mycket striktare här, och hela skolsystemet här är enligt min åsikt stupid. Det är jättemycket läxor, och det är så mycket regler om allting. Självklart beror det på lärare och skola men enligt min åsikt är det skolan som är den största skillnaden.
3. vad brukar folk fråga dey om sveriget?
Mm.. mest frågor om vi har typ Mcdonalds, Starbucks, Subway och andra restauranger och affärer i Sverige. Sen då och då får jag också frågor som vad vi pratar för språk, om vi firar jul, om det är kallt mm.
4. vad är det roligaste du har gjort i usa hittills?
Bra fråga! En av de roligaste sakerna jag gjort var när jag var med mina värdföräldrar i Hollywood/Beverley Hills i början av mitt år, och vi åkte runt med en starmap (karta var alla kändisar bor) och tittade på alla superlyxiga hus och spanade efter kändisar. Andra roliga minnen är homecoming, alla pep assemblys vi har haft i skolan, när jag var i Sedona med min kompis Karli, Las Vegas, när My kom och hälsade på och bara småsaker som händer lite nu och då :)
5. vilket utbytesgrej-bolag åkte du med? för och nackdelar med just det bolaget?
Jag är här med Rotary. Kan inte direkt säga några nackdelar.. Allting är väldigt organiserat och de vill verkligen ditt bästa. Något som jag tycker är jättebra är det stödet jag känner att jag har om nått skulle gå fel. Jag har 2 värdfamiljer, 1 kontaktperson som jag träffar då och då, 2 distriktpersoner som jag kan kontakta, 2 andra personer utöver det som man blir tiilldelad och min Rotaryklubb. Det är inte bara en familj som tar emot dig utan du lär känna och blir omhändertagen av så otroligt mycket personer.
6. vad kosta hela resan sammanlagt?
Programavgiften var 44,000 om jag kommer ihåg rätt. Sedan tillkommer visumkostnad (ca 2,000), resa till och från Stockholm för själva visumet, läkarundersökning och en massa andra saker. Inte minst fickpengar. Jag tror att man ska räkna med nästan 100,000 sammanlagt men det beror också lite på vilken organisation man bestämer sig att åka med.
7. varför valde du just det resebolaget du valde?
För att jag bara hört positiva saker och för att jag tyckte att det var bra att man får fickpengar varje månad (jag får 125 dollar av min rotaryklubb) och att man har flera familjer under året.
8. hur mycket fickpengar behöver man i månaden ungefär?
Det beror helt på var man hamnar och hur mycket man vill spendera. Jag har nästan 1,500 kronor varje månad och det klarar jag mig bra på. Jag skulle kunna spendera ännu mindre för som det är just nu spenderar jag mest pengar på kläder och bio... och starbucks haha, vilket egentligen inte är nödvändiga saker.
9. vad tycker alla i usa om sverige?
Det är inte så många som vet någonting om Sverige faktiskt. Många tror att de vet vad Sverigeär men blandar ofta ihop det med Schweiz. Det jag hör ofta dock är att många tror att alla svenskar är långa och blonda haha.
10. vad saknar du mest förutom vänner och familj och så?
Jag saknar min frihet. Friheten att inte kunna ta bussen eller cykla om jag vill nånstans. Allting här är uppbyggt för att man ska ha bil. Vill jag åka till affären, synd, då måste jag ha någon som skjutsar mig. Vill jag träffa en kompis som inte kör bil måste jag ha skjuts.. Jag hatar att inte bara kunna göra vad jag vill när jag vill. Det här beror också lite på att det känns som om det är så mycket regler här. I skolan får du inte gå fritt på campus under lektionstid, är du sen eller skolkar ringer de hem, vill du gå hem tidigare måste en förälder ringa och ge tillstånd mm. Jag, Marte och Jesper satt och åt lunch med några amerikanare för ett tag sedan och fick frågan om skillnader mellan USA och Sverige och vad han saknar här av en kille. Jesper svarade att  det är annorlunda för att vi i Sverige och Norge är vana att ha mer frihet och den amerikanska killen utbrister "but we live so close to the mountains?". Vi kunde inte sluta att skratta när han sa det, men amerikanare förstår bara inte. Det är i alla fall någonting jag kommer uppskatta mer när jag kommer hem. 

Hur är killarna i Amerika gemfört med Sverige,
Snällare? Fulare?
Hade du helst gift dig med en amerikan eller svensk? :)
Enligt min åsikt, omognare och fulare. Haha. Nej men det finns självklart många undantag. Många killar är omognare, och eftersom modet här är annorlunda så klär det sig inte lika snyggt som i Sverige. Dock tycker jag att många är trevligare och snällare än svenska killar. Men det är lite samma sak med tjejer, folk är mer utåtriktade här än i Sverige och är inte rädda att prata med folk som de inte känner. Vilket gör att de är trevligare, även om det kanske inte alltid är en "äkta trevlighet" om ni förstår vad jag menar. Många killar ser även äldre ut än vad de är, och de flesta är kortare än svenskar.
Ärligt talat vet jag inte. Jag bryr mig inte så mycket om var personen kommer ifrån. Det kan lika gärna vara en amerikan, som svensk eller kines. :)

Fortsätt gärna fråga om ni har fler frågor!


Kommentarer
Postat av: Familjen

Jättebra! Vi är stolta över dig! Puss Puss

2011-01-02 @ 11:21:17
Postat av: Felicia

Jag ska åka med Rotary nu till hösten och har precis fått inbjudan om olika informationsträffar, en med mina föräldrar och en utan. Hur var det innan du skulle åka? Vad gör man på dom här infoträffarna?

2011-01-02 @ 11:40:23
Postat av: Hanna

Hej! Jag tänkte passa på att önska gott nytt år och tipsa om min blogg som du hittar på http://wordsbyme.se. Där kan du läsa om mitt 2010, mina senaste shoppingfynd, vad som hänt i bloggvärlden under året osv.. Ha en trevlig dag!

2011-01-02 @ 14:32:18
URL: http://wordsbyme.se
Postat av: Anonym

vad har du för curfew? :D

2011-01-03 @ 22:59:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0